ANNA3 | Els Biesemans | Pianoconcert | Zaterdag 1 april 2017 | 20 uur | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

1 april 2017

Els Biesemans & Valerij Kisseljow

17.00 uur concert
16.30 uur deuren open

 

tickets

10 EUR
8 EUR beste en hechte vrienden ANNA3
6 EUR -26 jaar

 

verkoop

op het secretariaat Gaston Burssenslaan 17
of aan de inkom

 

 

De Belgische toetsenvirtuoze Els Biesemans gaat moeiteloos van het ene naar het andere instrument, of het nu orgel, piano, fortepiano, clavecimbel of clavichord is. Bij ANNA3 verzorgt Els dit keer een pianoconcert.

Els begon als organiste en raakte al vroeg gepassioneerd door de wereld van de oude muziek. Deze passie leidde haar naar de Schola Cantorum Basilensis in Basel, waar ze zich verdiepte in het repertoire voor fortepiano.

Zoals bij het orgel met verschillende registers, boeit haar bij de historische piano de enorme veelzijdigheid aan klankkleuren. Het grote respect tegenover de muziek en de waardevolle instrumenten die ze onder handen krijgt, komt tot uiting in een verfijnd, genuanceerd toucher en verfrissende vertolkingen met veel temperament en emotie zonder sentimentaliteit.

Dit maakt haar een graag geziene gast op internationale festivals in heel Europa, Canada en de USA.

Haar discografie omvat het volledige orgelwerk van Maurice Duruflé, pianowerken van Fanny Hensel en liedtranscripties voor piano solo van Franz Liszt (van o.m. Schubert's 'Winterreise').

Els werd laureate van verschillende internationale wedstrijden in Vilnius, Bremen, Praag, Parijs, Tokyo, Montréal en Brugge. Ze woont momenteel aan het meer van Zürich.

Valerij Kisseljow

Valerij Kisseljow beheerst verschillende soorten mandolinen: zowel de neapolitaanse mandoline, barokmandoline (6-korige sopraanluit), mandola, liuto-cantabile, als ook de russische domra. Hij woont in Konstanz en is werkzaam als leraar en dirigent van diverse mandolinenorkesten in Zürich.

Hij geeft regelmatig concerten in binnen- en buitenland met verschillende musici. Samen met zijn vrouw Elena Kisseljow treedt hij regelmatig op als ‘Duo Opus 1’ en verkent daarbij het hele repertoire voor al deze instrumenten. Valerij Kisseljow maakte diverse CD-opnames: een eerste CD met werken van de grote italiaanse mandolinengrootmeester Raffaele Calace (1863-1934), een tweede CD met werken van de Japanse componist Yasuo Kuwahara.

Uitvoerders

Els Biesemans
& Valerij Kisseljow

Voor meer info:
www.elsbiesemans.be   

 

Programma

Ludwig van Beethoven: Andante con variazioni in D, WoO 44b | Andante favori, WoO 57 | Sechs Variationen über 'Ich denke dein', WoO 74 | Adagio ma non troppo, WoO 43b | Sonatine in c, WoO 43a | Sonatine in C, WoO 44a | Variationen über ein Originaltema in F, opus 34 J.N. Hummel: Grande sonate per mandolino e fortepiano, opus 37a.

…de ruisende jurk van Josephine…

Linkeroever zend zijn dochters en zonen uit, en het is altijd een feest wanneer die nog eens langs komen. Zo was het ook op 1 april, een zonnige lentedag, dé dag om een lenteconcert in onze kerk bij te wonen. Want Els Biesemans was weer onder ons, overgewaaid vanuit Zürich-Wiedikon, waar ze de getalenteerde titularis-organiste is in de gereformeerde Bühlkirche.

Het is al enkele jaren geleden dat Els, als tiener, in de kerk van Onze-LieveVrouw-ter-Schelde de orgelbank beklom en de vieringen begeleidde. Veel hard werken, studie, masterclasses, concertreizen in binnen- en buitenland hebben dat jonge talent verder laten ontwikkelen, en Zwitserland is haar tweede thuisland geworden. Maar als Els nog eens 'naar ons' kan komen zoals die zaterdag, toont de grote opkomst dat ze ook hier nog thuis is. Bijna was de weekkapel te klein om de 80 bezoekers een plaats te geven.

Els was niet alleen gekomen. Ze had Valerij Kisseljow meegebracht, een zeer sympathieke Rus die heerlijk Duits sprak. Valerij is mandolinespeler, en hij heeft een juweel van een instrument: een Napolitaanse mandoline van eind 18de eeuw. Wat past er beter bij een zonnige lentedag, dan Napolitaanse klanken?

Nu, de mandoline is wel Napolitaans, de muziek was Weens. En Els bespeelde een Weense pianoforte, een heerlijke replica, een getrouwe kopie van een 'Walter'. Anton Walter was een beroemd pianofortebouwer, voor zijn instrumenten wilden Beethoven en Mozart veel geld betalen. Voor zulke instrumenten schreven zij hun werk. Smaken kunnen verschillen, er zijn zeker kenners die de klank van de moderne Steinway verkiezen, maar als ik die klassieke muziek hoor op instrumenten uit die tijd, gaat voor mij een wereld open. Twee eeuwen worden plots overbrugd, we horen wat Mozart en Beethoven hoorden, en hun ademloze toehoorders. Els en Valerij brachten dan ook werk van die twee meesters, en een Grande Sonate van Johann Hummel, een begaafde tijdgenoot.

De pianoforte komt in een ruimte als de weekkapel uitstekend tot haar recht. Ze laat een zeer gevarieerd timbre horen: de muziek klinkt helder, dartel, dan teer en breekbaar, of sonoor, diep, krachtig, steeds duidelijk. De mandoline klatert, ontroert, danst, haar klank harmonieert stralend met de pianoforte. De welluidende sonate voor mandoline en pianoforte van Hummel bezorgde ons een feestelijke afsluiter, waarbij de Weense wals door de kapel zong. De sonate van Mozart KV 333 is magistraal verfijnd, de muziek ademt troostende harmonie.

Maar was er Beethoven. De man mag dan een genie zijn, zijn leven liep niet over romantische rozen. En een van de jarenlange teleurstellingen in zijn leven was zijn vergeefse genegenheid voor Josephine Brunsvick, een getalenteerde én aantrekkelijke jonge vrouw, die bij hem pianolessen volgde. Ze was niet de enige onbereikbare vrouw in zijn leven, maar waarschijnlijk wel de belangrijkste. Voor haar schreef Beethoven onder andere de 'Sechs variationen über Ich denke dein', waar mandoline en piano concerteerden – Thérèse, de zus van Josephine, was speelde mandoline, zij zal haar oudere zus tijdens het samenspelen met de meester dan wel gechaperonneerd hebben. Maar het 'Andante favori' was voor piano solo geschreven, en aan Josephine opgedragen. Het was zaterdag alsof de meester speelde, daar in dat salon van de Brunvicks. In de diepe melancholische klanken van de Walter hoorde ik de jurk van Josephine door de kamer ruisen. Even hielde ze stil, een toets wachtte op de aanslag, misschien legde ze een hand op zijn schouder.

Even maar…

Marc